torsdag 2 maj 2013

Fotboll och regional identitet


Läser om FC Bayern Münchens totalseger över Barcelona igår. Givetvis tänker jag (ja, jag är ju jag) på regionalism. Katalonien krossat av Bayern. Två regioner som har en hel del likheter, som inte vill gå i huvudstadens ledband. I Kataloniens fall är det ju många partier som vill ha en självständighet från Spanien. I Bayern finns inte detta tänkande, men man har ju vägrat att erkänna Förbundsrepubliken Tysklands författning. Att Bayern och bayrare är speciella och skiljer sig från andra tyskar går nog inte att förneka.

Skillnaderna mellan Katalonien och Bayern är dels att Katalonien har ett eget språk, ett språk som länge varit undertryckt. Bayern har i större grad religionen (katolicismens starkaste fäste i Tyskland) och minnet av sin självständighet på 1800-talet att vila sin identitet på, samt kungahuset. Fast Bayern varit republikanskt styrt sedan 1918 är kungahusets ställning mycket starkt i Bayern. Folk kan vilka som ingår i familjen Wittelsbach. Detta saknar Katalonien, språket är det särskiljande. Även FC Barcelona finns med i den katalanska världsbilden, vilket gör att förnedringen under 1 maj kan få konsekvenser politiskt på sikt. Om det vore motsatt, att Bayern blivit förnedrat igår, tror jag inte den bayerska självbilden och identiteten skakats på samma sätt som jag misstänker att Kataloniens håller på att göras.

Fotboll och identitet. Mycket finns att säga om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar