söndag 25 november 2012

En 10-årings frustation


Jag minns mycket väl när mitt intresse för historia föddes. Det var när jag gick i tredje klass på lågstadiet. Satte mig och tittade på TV och fastnade vid ett program om Stockholms blodbad. Fick veta en hel del om släkten Sture, Kristian II och Gustav Vasa. 

Det som ganska typiskt för mig då och nu är att om jag fastnar för något – jag vill veta allt. Jag började med vad som stod i Bra Böckers Lexikon och fick mina föräldrar att leta reda på deras gamla skolböcker i historia. Snart kunde jag innehållet i dessa. 
Jag började läsa lexikon för skoj skull, två saker älskade jag, släktträd och historiska kartor. En karta kom snart att göra mig extra intresserad, en över Tyskland 1648. Vad jag fann det spännande att se en mängd småstater, olika dynastier i olika grenar spridda i olika antal enklaver. Jag blev frustrerad när jag insåg att lexikonet, som jag älskade, inte innehöll alla fakta som jag ville åt. Varför fanns inte uppslagsord som Pfalz-Simmern t.ex?

När jag började högstadiet fanns det äldre uppslagsböcker där, det stillade en del frågor, men nya kom. Jag insåg att även dessa var ofullkomliga. Det dröjde ytterligare 15 år innan jag fann en del svar, när det gäller olika furstesläkter i Europa har man det fina flerbandsverket ”Europäische Stammtafeln”.
Idag finns allt man kan tänka sig på nätet. Lyckliga de 10-åringar idag som börjar undra efter hur släktträdet för släkten Wittelsbach-Pfalz-Simmern såg ut, och hur landets geografi såg ut. Allt går att finna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar