Tyskland
Tyskland var det stora förlorarlandet efter det första
världskriget. Landet hade förutom att det förlorade stora landarealer och fick
betungande krigsskadestånd förbjudits ha en mer än minimal krigsmakt och
stämplats som den enda ansvariga för världskriget. Kejsaren hade abdikerat och
kvar av det Tyskland som funnits innan kriget var den lilla krigsmakten, som
paradoxalt nog fick en större makt, då den var den enda maktfaktorn som var i
kontinuitet.
I det vakuum som uppstått efter kriget kom modernismen att
blomstra tillsammans med andra kulturyttringar. Berlin blev under 1920-talet
ett internationellt kulturcentrum. Det fanns en stor tilltro till framtiden. Den
tyska filmen var i topp, den tyska teaterscenen var världsledande och inom
arkitekturen och designens område kom Bauhausskolan att vara trendsättande.
Vid Hitler maktövertagande 1933 kom mycket av den tyska
kulturen att tystas. Modernismen förhånades och man hade utställningar med
urartad konst. Bauhausskolan stängdes och funktionalismens inflytande
begränsades till trafiklösningar, industrier och liknande. Nazismens kultur var
i många fall olik den italienska fascismen, inte minst i förhållande till
tekniken och modernismen.
Walter Gropius och Bauhaus
Arkitekten Walter Gropius (1883-1969) kom 1919 att skapa
Bauhausskolan då två konstskolor i Weimar slogs samman. Målet med Bauhaus var
att överbrygga skillnaderna mellan arkitektur, bildkonst, skulptur och design
och samtidigt överbrygga skillnaderna mellan s.k. finkultur och konsthantverk.
Modernismen kom att få ett avgörande inflytande över skapandet.
Bauhaus logga, skapad
av Oskar Schlemmer.
Skolan i Dessau, Walter Gropius (1925)
Gropius skrev i Bauhaus-manifestet att konsten och tekniken
skulle samverka till helheten, och att man strävade efter en estetisk
helhetssyn där hantverkssynen var väsentlig. Det sociala ansvaret var viktigt. Den
ideala byggnaden sågs som målet. Men skolan hade även mycket stor betydelse för
grafisk design och typsnitt, inte minst genom den ungerska konstnären och
formgivaren László Moholy-Nagy.
År 1925 flyttade Bauhaus till Dessau, och 1932 till Berlin
efter att nazisterna fått makten i Dessau. Gropius hade 1928 avgått som rektor.
Skolan upplöstes av nazisterna 1933.
Gropius kom att verka som arkitekt i Tyskland efter kriget.
Ett stort projekt, som namngavs efter arkitekten efter hans död, Gropiusstadt, var en stadsdel i Västberlin.
Barcelona-fåtöljen.
Ludwig Mies van der Rohe (1929)
Den tyske arkitekten och formgivaren Ludwig Mies van der
Rohe (1886-1969) var en annan tongivande inom Bauhaus. Hans stålrörsmöbler blev
mycket kända. Han var rektor för Bauhaus 1930-1933. 1937 emigrerade han till
USA efter att nazisterna klassat hans verk som otyska. Han fortsatte sin
karriär där.
Bildförteckning
Bauhaus-loggan
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bauhaus-Signet.svg
Bauhausskolan i Dessau
Foto: Detlef Mewes 2003
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bauhaus.JPG
Barcelona-fåtöljen
Foto: Pawel T Jochym 2004
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Barcelonachair.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bauhaus-Signet.svg
Bauhausskolan i Dessau
Foto: Detlef Mewes 2003
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bauhaus.JPG
Barcelona-fåtöljen
Foto: Pawel T Jochym 2004
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Barcelonachair.jpg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar