När man talar om Le Corbusier är det svårt att vara neutral.
Han var både en i många fall fantastisk arkitekt, men han var också en
förfärlig inspiratör och teoretiker. Vi måste se på hans enskilda verk och
kunna bedöma dem utan att se på hans stadsplaner och ideologi (han var fascist,
vilket han lyckades dölja bra efter kriget).
Den svenske arkitekten Hans Asplund uttryckte Le Corbusiers
betydelse mycket bra i sin stora uppgörelse med funktionalismen.
”Le Corbusier är död, men hans verk lever – kanske tyvärr. Hans
effekt på ett halvt sekels arkitektur och stadsbyggnad både försvaras och
försvåras av det faktum att han var en gudabenådad konstnär, en av
arkitekturhistoriens största. På tre sätt har emellertid hans effekt varit
ödesgirig.
För det första var Le Corbusier snarare konstnär och
skulptör än arkitekt; han ville placera ut sina verk glest, så man kunde röra
sig fritt omkring dem ungefär som på en skulpturutställning; detta är en
bakgrund till funktionalismens kanske farligaste misstag – den upplösta staden.
För det andra introducerade han en fullständigt ny
arkitekturstil, som var så personlig, speciell och krävande att han själv
nästan var den ende som helt kunde behärska den.
För det tredje var han en ytterligt skicklig propagandist
och reklamerade med en bedövande poetisk teknik för sina egna verk och för sina
egna teser. Genom sin ständiga växling mellan projektering och propaganda
erhöll han allt större inflytande. Hans samlade verk står på arkitekternas
bokhyllor runtom i världen. Hans idéer har anammats direkt eller indirekt av
varje arkitekt idag, som står där hjälplös, förlorad, förledd. På Le Corbusier
kan man verkligen tillämpas Francis Picabias yttrande: enda sättet att få
efterföljare är att springa fortare än andra.
Kanske skulle det varit bättre om Le Corbusier icke skrivit
, endast ritat. Kanske skulle det ha varit allra bäst om hans verk upptäckts
efter århundraden i djungeln som Machu Picchu eller Angkor Vat, föremål för
beundran men ej för efterapning- Världens arkitekter har dock gjort allt för
att efterapa Le Corbusiers arkitektur, stadsbyggande, arbetsmetoder och
propagandaverksamhet. ”
(Hans Asplund, Farväl till funktionalismen, 1980, s17)
Jag kan bara hålla med Asplund. Jag uppskattar verkligen
många av hans enskilda verk, kanske allra mest Villa Savoye, men flera andra
verk också. Men den upplösta staden (och den funktionsseparerade staden, som
han också var far till) är ett misstag utan dess like. Det faktum att ytterst
få arkitekter är i stånd att rita vackra modernistiska byggnader är ju också en
sak.
Villa Savoye
Att sedan funktionalismens byggnader är billigare att producera
än mer traditionalistiska har ju också påverkat byggherrar att se till att
arkitekter ritar hus som de egentligen inte behärskar att rita, får också
läggas till det hela.
Bildförteckning:
Le Corbusier i Stockholm
Foto: Okänd 1933,
https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Corbusier#/media/File:Le_Corbusier_1933.JPG
Villa Savoye
Foto: Valueyou
https://en.wikipedia.org/wiki/File:VillaSavoye.jpg
Foto: Valueyou
https://en.wikipedia.org/wiki/File:VillaSavoye.jpg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar